2021 was wederom een financieel gezond jaar voor vastgoed- en gebiedsontwikkelaar Timpaan. Vanuit onze stichtingsstructuur blijft de gemaakte winst in de onderneming, zodat deze weer ingezet wordt voor nieuwe vastgoed- en gebiedsontwikkelingen, zoals betaalbare woningen en de ontwikkeling van duurzame en klimaatadaptieve woonwijken. Timpaan wist zich wederom te onderscheiden in het betaalbare segment. 65% van de verkochte woningen had een vrij-op-naam-prijs onder de € 310.000,-. Timpaan heeft momenteel 2.200 woningen in ontwikkeling, waar we de komende jaren met veel plezier onze bijdrage aan de markt gaan leveren. Het eigen vermogen en de solvabiliteit van 70% geeft Timpaan voldoende slagkracht om ons in te blijven zetten voor (betaalbaar) wonen in een woningmarkt die te maken heeft met flinke kostenstijgingen.

Ingeborg de Jong, directeur Timpaan: “Stichting Timpaan heeft onlangs het boekjaar 2021 afgerond en kijkt terug op een jaar waarin we woningen hebben kunnen ontwikkelen voor de particuliere koopsector, maar ook voor corporaties en beleggers. We hebben nieuwe ontwikkelposities verworven waardoor we onze portefeuille-omvang op peil kunnen houden en zelfs laten groeien in de komende jaren. Het bestuur van de Stichting is tevreden over de resultaten, vooral ook omdat we woningen voor alle doelgroepen hebben ontwikkeld en gebiedsontwikkelingen hebben gerealiseerd die erkend zijn om hun kwaliteit. Zoals ons project Gemaalhuis in Hoofddorp, waar de architectuur voor een juryprijs werd voorgedragen.”

We mochten een paar mooie mijlpalen vieren met ons eigen woonconcept de betaalbare Smartwoning. In Uithoorn leverden we 24 Smartwoningen op en in Aalsmeer startte de bouw van eveneens 24 stuks – die we begin 2022 opleverden. De volgende projecten met Smartwoningen zijn in 2021 ook veiliggesteld, waarvan de meeste projecten al in ontwikkeling zijn, waaronder een levensloopbestendige Smartwoning. Zowel in Heiloo, Culemborg en Hensbroek kunnen we de komende tijd mensen blij maken met een betaalbare woning, geschikt voor starters, senioren en singles.

Vanaf het begin van 2021 brachten wij verschillende fases van BOSS te Almere in verkoop. Een project waar wij uitermate trots op zijn; de 66 bosvilla’s worden op zeer ruime kavels ontwikkeld waarbij de kopers samen eigenaar worden van een nieuw aan te leggen bos. Het project vergde een unieke juridische eigendomsvorm en de nodige duurzame innovaties voor waterbeheer en beheer en onderhoud van het groen. We hopen het BOSS-concept op andere plekken navolging te kunnen geven.

Oostzijderpark te Zaandam, een gebiedsontwikkeling samen met Ontwikkeladviseurs, ging officieel van start met de bouw van een 17 lagen tellende hoge beleggerstoren. Daarna gingen de eerste fases met koopappartementen in verkoop én de eerste palen gingen de grond in. Het gaat hard; de contouren van een prachtig nieuw woongebied met ruim 500 woningen beginnen zich reeds af te tekenen.

Nog zo’n kers op de taart: Cascade nabij het NS-station van Alkmaar. Niet zomaar een project, maar een heus microdorp. Het gebouw krijgt de grootste groene gevel van Alkmaar en omvat 87 appartementen en studio’s. Het is een plek waar je niet alleen voor jezelf leeft, maar waar je ook eens omkijkt naar de buren. Het echte dorpse gevoel, maar dan in en om het gebouw.

Er waren nog vele andere mijlpalen, zoals de oplevering van De Veense Poort te Veenendaal, Nieuw Meerzicht te Lisse en de start van Binnenrijk te Ridderkerk. We kijken uit naar onze resultaten in 2022.