Rijsenhout, 7 maart 2007 – De belangstelling voor de inschrijving voor 35 nieuwe woningen in Lisserbroek (Haarlemmermeer) zal overweldigend zijn. Dat verwacht ontwikkelaar Timpaan die de verandawoningen vanaf 10 maart aanbiedt voor € 99.500,– vrij op naam, inclusief grond en BTW. Op 24 maart wordt via openbare loting bepaald wie zich straks de eigenaar van een nieuwe woning mag noemen. Bij de eerste aankondiging van de bouw van deze laag geprijsde starterswoningen trok de website van Timpaan binnen een week 100.000 bezoekers.

“Het leek er lang op, zegt algemeen directeur Jaap Zwart, dat het onmogelijk was nieuwe huizen te bouwen voor een betaalbare prijs. Het gevolg is een verstoorde markt waarop starters eigenlijk geen kans hebben. Wij bewijzen dat het anders kan, want het moet anders.”

In Nederland zoeken ruim 200.000 mensen als starter naar een eerste koopwoning. Bijna de helft van hen is jonger dan 25 jaar. Ook alleenstaanden tussen 25 en 44 jaar vormen met 71.000 een grote groep. Tot voor kort hadden ze, zeker in de Randstad, geen enkel perspectief. Woningen zijn óf niet beschikbaar óf voor starters veel te duur.

Timpaan heeft veel ervaring opgedaan met het ontwikkelen van betaalbare starterswoningen. In Alkmaar, Hoofddorp, Nieuw-Vennep zijn inmiddels al enige honderden van deze woningen gerealiseerd. Het zelf ontwikkelde concept Timpaan Verandawoning® wordt nu gerealiseerd in Lisserbroek, Beinsdorp, Reeuwijk en Ursem.

De Timpaan Veranda(basis)woning® is een driekamerwoning van 86 m2 bruto vloeroppervlak, met een ruime veranda en een parkeerplaats voor de deur of in de eigen voortuin. Het concept is doorontwikkeld en nu ook inzetbaar als gestapelde woning of waterwoning. Ontwerper en commercieel directeur Han Assink: “Het is een zeer doordacht concept, dat hoge kwaliteit biedt tegen de laagst mogelijke kosten. De woningen hebben relatief weinig grond nodig, we gebruiken duurzame materialen en de bouwtijd is kort. Gemeenten kunnen met deze woningen echt een nieuw perspectief scheppen voor de starters op de woningmarkt.”

Timpaan is een allround ontwikkelaar, die voortgekomen is uit een woningcorporatie. Het bedrijf is niet uit op winstmaximalisatie voor zichzelf en keert geen winst uit aan de aandeelhouder, de stichting Timpaan. Het stelt de winst beschikbaar onder meer aan de opdrachtgever die het geld bijvoorbeeld kan gebruiken om stichtingskosten te drukken.