Meest duurzame kinderdagverblijf van Nederland opent de deuren

Op donderdag 1 november 2012 zal multifunctionele accommodatie de Boshoeve te Nieuw-Vennep de deuren openen van een nieuw duurzaam gebouw met een unieke manier van kinderopvang. Het project is een initiatief van pedagoge Eva Toele uit Nieuw-Vennep, Timpaan uit Rijsenhout, AW Groep uit Lisse en Vital PlaceS uit Nieuw-Vennep.

De energieleverende, lucht- en water zuiverende MFA bestaat uit een geïntegreerd kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang, een natuurwerkplaats voor jongvolwassenen met een beperking en kantoorruimte voor maatschappelijk verantwoorde ondernemers die aanvullend zijn aan de kinderopvang.

Ontwerpers en adviseurs van Vital PlaceS, civiel aannemer AW Groep en projectontwikkelaar Timpaan hebben de plannen integraal met de toekomstige eindgebruikers Eva Toele en Michiel van Rennes ontworpen. Toele is directrice van gastouderbureau De Boshoeve uit Nieuw-Vennep, dat ook de leidsters voor de opvang heeft geleverd. Van Rennes is mede-eigenaar van kindercentrum Bzzzonder.

In het geïntegreerde kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang groeien kinderen met en zonder beperking met elkaar op. Ook biedt het ruimte om te spelen, avonturen te beleven en te leren. Zo is er een natuurwerkplaats gepland, met een moestuin en ruimte voor kippen, konijnen en cavia’s. Jongvolwassenen met een beperking gaan die tuin bestieren en hebben op deze manier een volwaardige dagbesteding. Onder de zonnepanelen op de verdieping is bedrijfs- en kantoorruimte voor maatschappelijk verantwoorde ondernemers met oog voor mens en dier.

Het gebouw is zo ontworpen dat het meer energie levert dan er verbruikt wordt. Het integraal technisch groen, binnen en buiten, zorgt voor energiereductie en helpt bij het zuiveren van lucht. Ook aan waterzuivering is gedacht voor het spoelen van de toiletten en het draaien van de wasjes. In het gebouw is de uitstoot van schadelijke stoffen beperkt en zorgt Fullspectrum daglicht voor optimale leer- en werkprestaties.

Bzzzonder Boshoeve BV, een samenwerking tussen Toele en Van Rennes, gaat het pand en de natuurwerkplaats huren van investeerders Ad Wijnhout van de AW Groep, de Nieuw-Vennepse architect Joost Valk van Vital PlaceS en projectontwikkelaar Timpaan. De Triodos Bank verzorgt de externe financieren en het project is financieel mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Holland. Valk Bouw en Ontwikkeling uit Lisserbroek heeft het bouwkundige deel gerealiseerd en AW Groep uit Lisse droeg zorg voor de aanleg van het terrein en het groen.